کارآفرین محتاط، کارآفرینی معقولانه

دیدگاه‌های اشتباه در کارآفرینی

کارآفرین محتاط، کارآفرینی معقولانه

اغلب مردم تا اسم کار آفرینی را می‌شنوند، یاد مفاهیمی مثل ریسک‌پذیری و خط شکنی می‌افتند؛ یاد شخصی می‌افتند که  از بقیه متفاوت است. دلیل این طرز فکر این است که رسانه‌ها تا مدت مدیدی کارآفرین را به عنوان یک رویاپرداز شجاع نشان می دادند که حاضر است تقریباً همه چیزش را قربانی رسیدن به هدفش کند. « ری کراک» موسس مک دونالد ضرب‌المثل معروفی دارد که «اگر ریسک پذیر نیستید، خودتان را از کسب و کار بکشید بیرون»

ولی رویکرد همه کارآفرین‌ها به کسب‌و‌کار انقدر بی‌پروا نیست. بعضی های‌شان راه‌های محافظه‌کارانه‌تری را انتخاب می‌کنند. مطمئن‌ترین و بی‌خطرترین راه برای ایجاد یک کسب و کار موفق این نیست که ایده جدیدی پرورش دهید و کل سرمایه تان را بگذارید روی آن؛ بلکه باید یواش یواش شروع کنید. اول منابع ، آشنا ها و طرح کسب و کارتان را معلوم کنید و شغل فعلی تان را تا وقتی حفظ کنید که درآمد کسب و کارتان به حدی برسد که دیگر احتیاجی به حقوق نداشته باشید.

 

معنی کارآفرین محتاط چیست؟

کارآفرین محتاط کسی است که شغل روزانه اش را حفظ می کند و کاری را که دوست دارد بعد از ساعت کاری و تعطیلات آخر هفته دنبال می‌کند. مایل است برای شروع کسب و کار خودش پیش قدم شود ولی علاقه‌ای ندارد شغل فعلی اش را ترک کنند و درآمد فعلی اش را از دست بدهد. یا قبول دارد که برای چندین سال باید ۶۰ تا ۹۰ ساعت در هفته کار کند تا به جایی برسد که یا بیخیال ایده بزرگش شود یا از شغل فعلی اش استعفا دهد و دنبال همان ایده بزرگش برود.

 

چطور میشود هم یک کسب و کار شخصی را اداره کرد هم در شغل روزانه ماند؟

این کار انضباط شخصی باور صداقت کار سخت و خانواده دلسوز می‌خواهد کار راحتی نیست که بعد از یک روز کاری از شرکت بروید خانه و تازه وقت بگذارید روی پروژه خودتان با این حال اگر برنامه درست کنید و به صورت منظم از آن پیروی کنید موفق می شوید.

 

چه چیزی باعث میشود که کسب و کار جانبی موفق شود ؟

کسب و کاری را شروع کنید که می دانید چگونه است.کسب و کاری که بر اساس علاقه تان باشد و برای شناخت کامل آن کسب و کار وقت کافی بگذارید. مثلا می‌توانید یک کار نیمه وقت مربوط به همان حوزه را تجربه کنید. برای موفق شدن در هر کسب و کاری باید فهمید بازار، چه محصولی می‌خواهد و اینکه چه قیمتی مناسب است. باید بفهمید اولین فروش ها چگونه اتفاق می افتند؛ چه تکنیک های به خصوصی  برای فروش به کار می روند، بدون آنکه برای به دست آوردن مشتری هزینه‌ای ‌شود. باید با پشت صحنه کسب و کارتان آشنا شوید، اینکه چطور یک مشتری جدید را تبدیل کنیم به خریدار محصولات با حاشیه سود بیشتر. و باید مهارت‌های اصلی کسب و کار یعنی بازاریابی، فروش و مذاکره را خیلی خوب یاد بگیرید.

 

باید مواظب چه دام‌هایی بود؟

دام‌ها که زیاد هستند.مهم‌ترینش تحمیل به بازار است به جای اینکه ببینید بازار چه می‌خواهد. کارآفرینان جدید معمولاً وقت و هزینه زیادی صرف می کنند تا محصول جدید و جذابی به بازار معرفی کنند. حتما دلیل خوبی برای نبودن یک کالا در بازار وجود دارد. پس بهتر است در مسیر توسعه و بهبود یک محصول محتاطانه جلو برویم. با نمونه های ارزانتر یا مرغوب تر از محصول شروع کنید که الان در بازار برایش تقاضا هست.

یکی دیگر از اشتباهات کارآفرین های تازه کار سرمایه و زمان زیادی است که روی موارد غیرضروری می‌گذارند.  اساسی ترین فعالیت در هر کسب و کار، تراکنش های تجاری است. کارآفرین های حرفه‌ای می‌دانند بزرگترین شانس‌شان برای موفقیت وقتی به دست می آید که حداقل ۸۰ درصد سرمایه اولیه شان را  روی ایجاد اولین فروش می‌گذارند. خرید پرینتر و کارت ویزیت را فراموش کنید، دنبال راهکاری برای فروش باشید.

 

چه کسانی برای این روش کار آفرینی مناسب‌اند؟

هرکس با مقدار کمی استعداد و انگیزه، سرسختی و صداقت می‌تواند موفق باشد. زیبایی‌اش در همین است. به شجاعت فوق العاده نیازی نیست.

 

چه موقع باید از بین دو حرفه‌مان یکی را انتخاب کرد؟ اصلا این تصمیم لازم است؟

جوابش خیلی ساده است. وقتی کسب و کارتان رو به رشد و برقرار است و درآمدی بیشتر از کار قبلی تان برایتان دارد، از خودتان بپرسید: این کسب و کار را دوست دارید؟ اگر جواب مثبت بود، به  دفتر رئیس تان بروید و  بگویید می‌خواهید این شغل را کنار بگذارید. با اینکه ول کردن ناگهانی کار، وسوسه‌انگیز  است، ولی باید حرفه‌ای عمل کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *