گفته‌ها و ناگفته‌های کارآفرینی

کارآفرینی

گفته‌ها و ناگفته‌های کارآفرینی

 

بسیاری از کتاب‌های کسب وکاری را افراد دانشگاهی نوشته‌اند که خودشان هیچ تجربه‌ای در راه‌اندازی و حفظ کسب وکار موفقی نداشته‌اند. عده‌ای کارآفرینی را یک استعداد مادرزادی، عده‌ای یک کار بسیار دشوار و عده‌ای دیگر، بسیار ساده توصیف کرده‌اند.حتی اکثر کتاب‌های انتشارات مطرح دنیا، در این دسته قرار دارند.

تعداد دیگری را هم روزنامه نگارانی نوشته‌اند که با کارآفرینان، مصاحبه داشته  یا درباره‌شان تحقیق کرده‌اند. این افراد موفقیتی معمولی در کسب وکار داشته‌اند و به غیر از درآمد زیاد از فروش کتاب‌های‌شان، درآمد و موفقیت ناچیزی در کسب و کار خودشان داشته‌اند.

 

اعتماد کنیم یا نکنیم؟

نوشتن درباره‌ کاری که نکرده‌اید، به این معنی نیست که مشاهدات‌شان بی اعتبار است ولی به عنوان خواننده این کتاب ها برایتان جای سوال خواهد بود که آیا می‌شود به توصیه هایشان اعتماد کرد یا نه؟

 

سوال: چقدر ریسک باید تحمل کرد تا کارآفرین شوید؟

پاسخ: خیلی کم. در مقابل هر کارآفرینی که با ریسک زیاد موفق شده ده‌ها نمونه است که با برداشتن قدم های کوچک و محتاطانه و با یاد گرفتن حین عمل کردن موفق شده‌اند.

 

تست‌های کارآفرینی

آزمون‌های زیادی وجود دارند که کارآفرین بودن یا نبودنتان را مشخص می‌کند. در اغلب این آزمونها صفات زیر از یک کارآفرین موفق به چشم می‌آید:

  • رفتاری مثبت و متعهدانه برای عبور از تغییرات، تزلزل ها و تردیدها
  • علاقه ذاتی به چالش برای داشتن انرژی و اشتیاق لازم برای برآورده کردن درخواست ها
  • توانایی مدیریت استرس و کار زیاد با سطح بالایی از انرژی
  • تمایل به مسئولیت پذیری
  • تمایل به قرار گرفتن در راس کارها به جای پیروی از دستورات بقیه
  • احساس اشتیاق و فوریت نسبت به رشد و تحول
  • توانایی فروش ایده ها و کسب و کارتان

اما جالب است بدانید بر اساس نمره ای که در این آزمون ها کسب کرده‌اید نمی‌توان به یقین در مورد کارآفرینی شما نظر داد و شما را قضاوت کرد.

 

صاحبان کسب و کار موفق از کجا می آیند؟

 کارآفرینان موفق، نخبه و ممتاز و، از شکم مادر متولد نمی شوند؛ قابل توجه افرادی که کارآفرینی را فقط در استعداد ذاتی می‌بینند. آن‌ها پس از شناسایی یک ایده ارزشمند که بتواند در بازار بخوبی بفروشد، شروع به رشد خود، رشد محصول یا خدمت و در نهایت حفظ و رشد کسب وکارشان می‌کنند.

 

آزمونی متفاوت برای یک کارآفرین محتاط شدن

  • به هیچ وجه علاقه‌ای ندارم با سرمایه ام ریسک کنم .
  • هیچ وقت به ترک شغل فعلی و به خطر انداختن پس اندازم فکر نمی کنم
  • از تفکر اینکه رئیس خودم باشم لذت میبرم ولی مطمئن نیستم واقعاً از عهده اش بر بیایم
  • تمایل دارم مسئولیت کارها را بپذیرم ولی با این حال دوست ندارم بقیه از اشتباهات من باخبر شوند
  • بعضی وقتها ایده های خوبی دارم ولی اغلب هیچ تصوری ندارم چه کار باید بکنم

 اگر با این سوالها موافقید، پس شما هم می‌توانید به یک کارآفرین محتاط تبدیل شوید، حتی اگر هیچ استعداد ذاتی کارآفرینی هم نداشته باشید.کارآرفرینی بیشتر از استعداد، به مهارت نیاز دارد و مهارت هم اکتسابی و قابل یادگیری است.پس اگر بارها و بارها آزمونهای کارآفرینی را پاسخ داده‌اید و نمره قابل قبولی کسب نکرده‌اید، اصلا نگران نباشید. چون شما هم می‌توانید در جمع کارآفرینان موفق بدرخشید.

 

نتیجه :

پس میتوان یک کارآفرین بود و یک کسب و کار موفق و پولساز ایجاد کرد بدون اینکه مجبور به انجام کاری باشید که تمایل ندارید. شما با برداشتن قدم های کوچک می‌توانید شروع کنید. لزومی ندارد پس اندازتان را به خطر بیندازید و به شما گفته نخواهد شد کار فعلی تان را ترک کنید . شانس تان برای موفقیت از این جهت بهتر است که روحیه محتاطانه دارید. این ویژگی‌تان نمی گذارد اشتباهات احمقانه کنید. پس این واقعیت را پذیرا باشید که با علاقه به امنیت، نظم و ترتیب و پرورش دیگر خصوصیات کارآفرینان موفق و رشد مهارت‌های لازم ، می‌توانید کسب وکار خودتان را راه‌اندازی کرده و سهمی از بازار را در اختیار محصول یا خدمت خود بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *