یافتن معنا و هدف اصلی زندگی

meaning-of-life

یافتن معنا و هدف اصلی زندگی

زندگی این روزهای ما

خیلی از ما انسان‌ها هنوز انگیزه و دلیل اصلی برای زندگی‌مان نداریم. فقط با مشغول کردن خودمان، روزهای‌مان را می‌گذرانیم و هر روز مانند روز قبل میگذرد.این جمله را بارها و بارها شنیده‌ایم : اگه کسی دو روز عمرش مثل هم باشد، ضرر کرده و عمرش را هدر داده است. ولی باز خیلی بی‌تفاوت اجازه می‌دهیم روز و روزگار بگذرد. این تکرار و روزمرگی ، این روزمُردگی، مارا تبدیل به ربات‌هایی کرده که فاقد احساس و شوق زندگی است.

 

یک جواب تعجب برانگیز

سوالی را از تعداد زیادی از افراد در فضای مجازی پرسیدم. سوال این بود : حلقه گم شده زندگی این روزهای آدم‌ها چیست؟ اکثرا پاسخ دادند : پول.؛ پول باشد همه چیز هست. درست است که پول میتواند جواب خیلی از خواسته‌های شمارا بدهد اما همه چیز، پول نیست.همه عمرمان را نباید فقط برای بدست اوردن پول هدر کنیم. واقعا اگر حلقه گم شده زندگی‌‌تان پول باشد، شما باختید. زمانی می‌بینید که کلی پول دارید اما هیچ چیزی دیگری ندارید.

 

صرف همه زندگی برای پول

وقتی همه زندگی‌تان را برای پول صرف کنید، داشته‌هایتان را از دست میدهید و همین‌طور سلامتی‌ و روابط‌تان را.کسی که همیشه دنبال جاه و مقام باشد، تبدیل به یک انسان خودخواه میشود که دیگران ازاو فراری می‌شوند.

 

حلقه گمشده زندگی امروز

حلقه زندگی امروز زندگی ما چیزی نیست به نام معنا. تنها چیزی که ما را به حرکت وامی‌دارد، معناست. معنای زندگی ماست که به ما انگیزه میدهد. انگیزه معناست که باعث میشود صبح ها زودتر از بقیه بیدار شویم. انگیزه معناست که در کل روز به ما انرژی می‌دهد. این معناست که اجازه نمیدهد با هر مشکلی، با هر شکستی، تسلیم شویم و به عقب برگردیم.

 

معنا از نظر دکتر فرانکل نویسنده کتاب انسان در جستجوی معنا

دکتر فرانکل در کتاب انسان در جستجوی معنا می‌گوید: ” اگر زندگی کردن فقط رنج بردن است، یعنی اگر قرار است زندگی کنیم که فقط رنج بکشیم، شما ناگزیرید برای زنده ماندن، در رنج بردن هم ‌معنایی پیدا کنید.”

 

واجب‌تر از نان شب

یافتن معنا و هدفی در زندگی واجب تر از نان شب است. با نان شب می‌توانید جسم‌تان را موقتا زنده نگه دارید اما با معنا، شما می‌توانید جسم، روح و روان‌تان را زنده نگه دارید. برای همین آدم‌های زیادی در دهه تفکرشان، یعنی در دهه سی زندگی‌شان ، معنا و هدف اصلی زندگی‌شون را پیدا نمی‌کنند، میمیرند. آن‌ها می‌میرند فقط در ۷۰ یا ۸۰ سالگی دفن می‌شوند.وقتی بدون معنایی در زندگی، لحظاتتان رو سپری کنید، شما مُردید. خودتان را فریب ندهید. بهانه‌های‌تان جلوی چشمانتان علم نکنید. آن‌قدر بهانه‌ها‌تان را منطقی میدانید که توان حرکت را از شما گرفتند.

 

دلیل اصلی سردرگمی و افسردگی انسانها

زندگی بدون هدف و معنا و تنها به‌دنبال رفاه مادی بودن ، باعث خلا وجودی انسان می‌شود. دلی اصلی سردرگمی و افسردگی انسانها، زندگی بدون هدف و معناست.مگر می‌شود در زندگی هدفی ارزشمند داشت و افسرده شد.اصلا وقتی هدفی بزرگ داشته باشید، مجالی به افسردگی و سردرگمی نمی‌دهید که بر شما غالب شوند.

 

ماموریت مهم ما انسانها

فرصت محدود است و تنها رسالت و ماموریت شما این است که قهرمان زندگی خودتان باشید. ارزش وجودی شما خیلی بیشتر از مارک کفش یا لباسی است که می‌پوشید. ما برای خرید یک لباس برند، تمام شهر را زیرورو میکنیم اما به کیفیت و اصالت وجودی‌مان اهمیتی نمی‌دهیم.

 

سوال اکثر افراد

افراد زیادی در مشاوره‌هایم ازمن میپرسند: “معنا و ماموریت زندگی من چیست؟” من میتوانم کمکتان کنم معنای زندگی‌تان را پیدا کنید. اما هیچ معنای کلی و مشترکی از زندگی وجود ندارد که بخواهیم برای همه تحویزش کنیم. معنای زندگی شما ، گنجینه زندگی شماست. معنا و مفهوم یا همان رسالت و ماموریت هر فرد هم منحصر به فرد است. اصلا، هر کسی منحصر به فرد است. کسی تجربه ، دانش و بینش شما را ندارد. کسی درد و رنج های شما رو تجربه نکرده است. این فقط خود شمایید که باید نقش خودتان رو درست بازی کنید.

 

تحقق رویاها با اقدام

اگه هزاران ایده در ذهنتان داشتید ولی جسارت تحقق هیچ‌کدام رو نداشتید، نشان می‌دهد که ترس‌هایتان شما را فلج کرده یا این‌قدر در چرایی ماندید که توان فکر کردن روی چگونگی را از خودتان سلب کرده‌اید. اگر ایده‌هایتان را به مرحله عمل درنیاوردید که هیچ ارزشی ندارد. بلند شوید و برای نجات ادامه زندگی خودتان کاری کنید.

 

راهکار

خوب شاید بپرسید من الان چه کاری باید انجام دهم ؟ کافیست که این تمرین را درست انجام دهید تا بتوانید قدم اول را برای شروع این سفر بردارید. سفری که قدم اولش با پیدا کردن معنا و هدف اصلی زندگی شروع می‌شود. با خودتان خلوت کنید.تمرکز ۱۰۰ درصد داشته باشید. جلوی آینه بروید. به چشمان خود در آینه زل بزنید. از خودتان بپرسید:

  • معنای زندگی من چیست؟
  • چه کاری است که من باید انجامش بدهم؟
  • چه کاری است که بخاطر انجام آن کار آفریده شده‌ام؟
  • هر خلقت خدا هدفی دارد، هیچ موجودی بی هدف و حکمت آفریده نشده است. مگر می‌شود تنها موجود بی‌هدف خدا من باشم؟؟؟؟
  • به گذشته‌تان بروید، به کودکی. از وقتی که یادتان می‌آید. از انجام چه کاری حس خوبی دارید؟
  • وقتی انجامش می‌دهید ، لذت می‌برید؟
  • متوجه گذر زمان نمی‌شوید؟
  • متوجه هزینه‌ای که می‌کنید ، نمی‌شوید؟

برای همه این سوالها پاسخی درست و دقیق بیابید. شما در درونتان گنجینه ای دارید. اگه هنوز آن را باز نکرده‌اید،زود باید بازش کنید. اگه آن را باز کرده‌اید و از گنج درونتان استفاده نکرده‌اید ، باید تمام و کمال از آن بهره ببرید.

 

زندگی کوتاه تر از آن است که شما فقط با بخشی از توانایی‌هایتان زندگی کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *